Magyarok, akikre az egész világ büszke lehet!
Balogh Levente – Szentkirályi ásványvíz!
Balogh Levente 1969. március 28-án született Kecskeméten. Középiskolai tanulmányait 1987-ben fejezte be a nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskolában, amelyet 1990-ben a Kertészeti Egyetem Élelmiszeripari Főiskolai Karán élelmiszer-tartósító technológusi képesítés megszerzése követett. Egy hosszabb lélegzetvételű szünet után 2006-ban vette át az Econovum Akadémián (Professzorok Vezetőképző Központja Kft.) üzemgazdászi oklevelét. Néhány sikeres vállalkozóhoz hasonlóan a legtöbbet nem az iskolában, hanem édesapjától, a sportból, valamint az életben tapasztalt krízishelyzetekből és sikerekből tanulta meg. 2015 áprilisában a Szentkirályi Ásványvíz Kft. beolvadt a Central Europen Mineral Water holdingba (CEMW), amely az olasz Pasquale család tulajdonában lévő Karlovarské Mineralní Vody csoport és Balogh Levente közös vállalata. Miközben Balogh Levente a CEMW meghatározó kisebbségi tulajdonosává vált, betölti a holding elnöki pozícióját is. Miután a CEMW központja Szentkirályon van, így kijelenthető, hogy a Szentkirályi Ásványvíz ezzel a komoly fúzióval 1,5-2 szeresére nőtt. Közép-európai szinten is jelentős cégcsoport alakulhat ki Balogh Levente vezetésével. Az ásványvíz királynak sosem okozott gondot eladni valamit, és most még azzal sem kell bíbelődnie, hogy felépítsen egy márkát.Fiatal Korában még a Budapesti Honvéd profi cselgáncsozója ként volt ismert a magyar ásványvíz király, Balogh Levente, aki most a Karlovarské minerální vody cseh céggel együtt a PepsiCo üdítők és élelmiszerek forgalmazójaként regionális élelmiszer-birodalom élére került. A Kertészeti Egyetem főiskolai karán élelmiszer-tartósító technológusi végzettséget szerző fiú új cégébe is követte édesapját: az 1989-ben alapított Vitapress Kft.-nél 1990-ben kezdte meg karrierjét, az apja által gyártott termékeket adta el. A marketing fontosságára már ekkor ráérzett: ő találta ki azt, milyen kiszerelésben forgalmazzák az árut, a címkéket is ő tervezte – ez a munka később is fontos szerepet játszott a karrierjében. Ekkor még túlzással sem lehetett aranybányának nevezni a helyet. Sőt, a céget sem, amelyben kereskedelmi és marketing igazgatói tisztségig jutott el Balogh Levente, mielőtt 2000 környékén felajánlotta volna édesapjának, hogy átveszi tőle a boltot. Azt maga is igyekezik nyilatkozataiban tisztázni, hogy a masszívan veszteséges társaságot nem megörökölte, hanem megvásárolta. 250 millió forint adott érte, még ha ennek a nagyobb részét az édesapja által biztosított kölcsönből is állta, amelyet a későbbi forgalomból törlesztett.A cég a mai napig működik, a gyümölcslé egyik speciális formáját, zsugorfóliába csomagolt gyerekpezsgőt gyárt és forgalmaz honlapja szerint a világ ötven országába. Éves árbevétele rendre meghaladja az egymilliárd forintot, bombasikernek mégsem lehet nevezni, hiszen a tavalyi évet is veszteséggel zárta. A piaci sikerhez a víz kiváló minőségén túl egy olyan marketingkampány kellett, amelyre a mai napig emlékeznek a fogyasztók: 2004-ben a termék elnyerte a világ legjobb ásványvizének járó „Aqua-Eauscar”-díjat. Arra már kevesebben emlékeznek, hogy a díjat valójában nem a brand, hanem a cég egy terméke nyerte el, és az elismerés, illetve a kiállítás, amelyen azt kiosztják messze nem olyan jelentős a szakmában, mint ahogy azt a Szentkirályi igyekezett beállítani, mikor a palackokra azt írta a cég: terméke a „világbajnok”. Emiatt – és mert a társaság azt állította, a szentkirályi víz különleges tulajdonságokkal bír – a Gazdasági Versenyhivatal is megbüntette a céget. Fiatalkorában még a Budapesti Honvéd profi cselgáncsozójaként volt ismert a magyar ásványvízkirály, Balogh Levente, aki most a Karlovarské minerální vody cseh céggel együtt a PepsiCo üdítők és élelmiszerek forgalmazójaként regionális élelmiszer-birodalom élére került.Balogh tizennyolcszor nyerte el a magyar bajnoki címet, ám sportolói karrierje lezárásakor sem az ismeretlenbe ugrott, amikor húszévesen, 1989-ben italokkal kezdett el foglalkozni. Első munkahelye az Olympos-TOP Kft. volt, ahol üzletkötőként és raktárosként is dolgozott édesapja, Balogh Sándor mellett, aki akkortájt főágazat-vezető volt a cégnél, korábban pedig ő volt az egyik megalkotója a Márka üdítőital-családnak.Balogh Levente apja, Balogh Sándor nemcsak alapítója volt a gyümölcslé-előállítással és élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó társaságnak, de amikor a kilencvenes évek elején kinőtte a törökbálinti telephelyét, és ezért egy szentkirályi tsz-melléküzemág telepén terjeszkedett, ő táratta fel a később aranyat érő szentkirályi ásványvizes kutat is. Ezt akkor, 1993-ben jobbára a szörp és üdítő gyártásához szükséges víz biztosítására használtak fel. Ekkor még túlzással sem lehetett aranybányának nevezni a helyet. Sőt, a céget sem, amelyben kereskedelmi és marketing igazgatói tisztségig jutott el Balogh Levente, mielőtt 2000 környékén felajánlotta volna édesapjának, hogy átveszi tőle a boltot.Azt maga is igyekezik nyilatkozataiban tisztázni, hogy a masszívan veszteséges társaságot nem megörökölte, hanem megvásárolta. 250 millió forint adott érte, még ha ennek a nagyobb részét az édesapja által biztosított kölcsönből is állta, amelyet a későbbi forgalomból törlesztett. Az igazi bomba a Szentkirályi Kft. lett, amelyet 2003-ban alapított Balogh Levente, hogy a helyi kutakból kinyert vízből csomagolt ásványvizet értékesítsen. (Egyébként az ásványvíz értékesítése nem ekkor kezdődött, sőt a kétdecis palackok még a Lufthansa járatain is elérhetők voltak néhány évvel korábban.)A piaci sikerhez a víz kiváló minőségén túl egy olyan marketingkampány kellett, amelyre a mai napig emlékeznek a fogyasztók: 2004-ben a termék elnyerte a világ legjobb ásványvizének járó „Aqua-Eauscar”-díjat. Arra már kevesebben emlékeznek, hogy a díjat valójában nem a brand, hanem a cég egy terméke nyerte el, és az elismerés, illetve a kiállítás, amelyen azt kiosztják messze nem olyan jelentős a szakmában, mint ahogy azt a Szentkirályi igyekezett beállítani, mikor a palackokra azt írta a cég: terméke a „világbajnok”. Emiatt – és mert a társaság azt állította, a szentkirályi víz különleges tulajdonságokkal bír – a Gazdasági Versenyhivatal is megbüntette a céget. Erre megvolt a fedezet, hiszen az alapítás évében még mindössze 16 milliós árbevétel a következő évre megtízszereződött, 2005-ben pedig már 4 milliárd forintot ért el a belföldi értékesítésből a Szentkirályi Kft. A kiugrást lassabb, de biztosabb növekedés követte, így 2015-re, amikor a cégcsoport beolvadt a Kékkúti Ásványvíz Zrt.-t is magába foglaló Central European Mineral Water Holdingba (CEMW), már tízmilliárdos bevételű céggé nőtte ki magát. 2017-ben pedig már csaknem 16 milliárd forintos bevételt szerzett az itthoni és a külpiacokon a holding, amelynek piaci részesedése Magyarországon 282 millió palack ásványvíz eladásával 38 százalékos volt. Ehhez hozzájárult az a januárban bejelentett üzlet is, amelyet a Napi.hu kiadványa egyszerűen úgy jellemzett: a kis hal „lenyelte” a nagy halat. A PepsiCo ugyanis valódi multicég, amely leginkább magába szippant kisebb cégeket, itt pedig éppen az ellenkezője történt: egy regionális társaság olvasztja magába a világ egyik legismertebb üdítő gyártójának az érdekeltségeit. Balogh célja nem más, mint hogy két helyi vállalatból Közép-Európa legnagyobb üdítőital- és ásványvízgyártó java nője ki magát az olasz partnerrel alapított csoport.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: