Az élet szépségei

Amikor a magyarok a világ legjobb tudósait adták – Kármán Tódor élete!

Amikor a magyarok a világ legjobb tudósait adták – Kármán Tódor élete!

Kármán Tódor, teljes nevén szőllőskislaki Kármán Tódor, német nevén Theodore von Kármán, született Kármán Tivadar Mihály (Budapest, 1881. május 11.Aachen, 1963. május 6.) gépészmérnök, fizikus, alkalmazott matematikus, akit az amerikai légierő (USAF) védőszentjének becéznek, és a szuperszonikus repülés atyjaként, valamint a rakétatechnológia és hiperszonikus űrhajózás egyik úttörőjeként is ismernek. Tudta nélkül a német repüléstechnika alapjainak letételével a német légierő, a Luftwaffe kifejlesztéséhez is sokban hozzájárult.  Mint fizikus és alkalmazott matematikus nagyban hozzájárult a hidrodinamika és a modern gázdinamika, illetve az aerodinamika huszadik századbeli fejlődéséhez. Számos kutatóintézet, valamint nemzeti és nemzetközi irányító bizottság megteremtésével, megszervezésével vagy irányításával bízták meg. Segítségét számos ország nagyra becsüli. Kármán Tódor egy csehországi származású budapesti zsidó család harmadik gyereke volt, a család mindkét ágában számos intellektuális előddel. Apja, Kármán Mór, a filozófia és a neveléstan neves budapesti egyetemi tanára volt, és nagy tekintélyt szerzett az egyetemi középiskolai tanárképzés gyakorlatának alakításában. A közoktatásban végzett munkájáért elnyerte a Szőllőskislaki nemesi nevet. Édesanyja Kohn Ilka. Bátyja Kármán Elemér (1876–1927) kriminál pedagógus, pszichológus, jogász volt. 1898-ban megnyerte az ország legjobb matematika és természettudomány tanulójának szánt országos Eötvös Loránd-díjat, és érettségije után külföldre készült tiszta matematikát tanulni, de apja idegösszeroppanása, valamint anyagi okok miatt Budapesten kellett maradnia. Így apja kívánságának engedve, aki fiát egy gyakorlati pálya felé igyekezett irányítani, A jóhírű Királyi József Műegyetemre iratkozott be, ahol a neves Bánki Donát professzor irányítása alatt tanult az egyetem gépészmérnöki karán. Az egyetemet 1902-ben, 22 éves korában fejezte be, kitüntetéssel. Ha valakinek az életéről filmet kéne csinálni, az az egyesek által „marslakóknak” nevezett, magyar származású, világhírű amerikai tudósok sorának legidősebb tagja, a tudományra alapozott repülés atyja, a rakétatechnológia és űrhajózás egyik úttörője, Kármán Tódor. Az ő életében a 20. század hírességeinek legjava felvonul, Bánki Donáttól, Henry Fordig, vagy Ferdinand Porschéig, Niels Bohrtól Einsteinen át Fermiig, Mussolinitől, Gandhin és Csang Kaj-Seken át Kennedyig, nem beszélve Neumann Jánosról, vagy épp Szent-Györgyiről.A roppant szellemes megjegyzés a csillagok nukleáris energiatermelésének első felvetőjétől, Fritz Houtermanstól származik, melyet a legendás fizikus, Marx György idézett először a „Beszélgetés Marslakókkal” című 1992-es könyvében. Az angolt a fiatal Kármán, kétségtelenül már felnőttként sajátította el, jóllehet a szülői házban a többnyelvű gyermeknevelés miatt németül és franciául már korán megtanult. Apja, a híres filozófus és oktatási szakember, Kármán Mór volt, aki Eötvös József kérésére német mintára modernizálta az ország középiskolai oktatási rendszerét, amely a következő fél évszázadra meghatározta hazánk oktatásügyét. A fiatal korában a nagytudású és a magyar nyelv használatát a zsinagógában bevezető Lőv Lipót rabbitól tanult idősebb Kármán Ferenc József egyik unokaöccsének oktatását is megszervezte, s ennek jutalmául örökölhető nemességet kapott.

Kármán a Princeton katedráján 1953-ban.  Fiát eleinte otthon oktatta, ám a még kisgyermekként fejszámolózseni fiút nem akarta csodabogárrá nevelni, ezért valamelyest elfordította figyelmét a matematikától. Ezután 9 évesen a híres Mintagimnáziumba (a mostani Trefort utcai gyakorlógimnáziumba) íratta, ahol egyebek mellett Szilárd Leó és Hevesy György, vagy Anglia egykori két vezető közgazdásza, Káldor Miklós, vagy Thomas Balogh is tanult. Ő ismerte fel elsőként a szélcsatornák fontosságát a repülőgépek építésében, de itt dolgozta ki a repülőgépek szárnyprofiljának elméletét is. A Zeppelin-gyárnak épített szélcsatorna használata közben figyelt fel arra a jelenségre, melynek 1911-ben elméleti magyarázatát adta. Ez lett a róla elnevezett Kármán-örvénysor, a súrlódó közegbe helyezett testek mögött keletkező turbulens áramlás.Egy rövid időre a selmecbányai Bányászati Akadémián is állást vállalt, de a környezet messze nem volt számára eléggé inspiráló, ezért visszatért Göttingenbe, majd 1913-tól az aacheni műszaki főiskolán a Repüléstani Intézet igazgatója lett, ahol egyebek mellett a nagy repülőgéptervező, Junkers munkáját is segítette. Itt dolgozta ki 1915-ben több munkatársával, így Asbóth Oszkárral azt a függőlegesen felszálló, de egy helyben lebegő, kötelekkel a talajhoz rögzített járművet, amely már a helikopter elvén működött. A később az olasz csapatok által lefoglalt gépet Kármánnak egy 1935-ös olaszországi konferencia céljából tett látogatásán múzeumi tárgyként mutatták meg. Itt kellett tisztelgő látogatást tennie a Ducénél is, akit Kármán beszélgetésük után egyszerűen pozőrnek írt le.

Az 1915-ben készített helikopter felbocsátás előtt:Diktátorok és politikusok egyébként is sokszor keresztezték a nagy tudós életútját. Sőt, egy rövid időre maga is belekeveredett a politikába, ugyanis az 1918-as Károlyi féle köztársasági kormányból felkérték, igazgatóként vegyen részt az egyetemek kutatásorientált átalakításában és ezt elvállalta. A Tanácsköztársaság idején is közoktatási népbiztos helyettes maradt, de a rövid idő alatt sokat nem tudott tenni. Kun Béláék bukása után mindenesetre visszatért Aachenbe, ahol 1930-ban történt Amerikába távozásáig dolgozott, s munkájával – akaratlanul is – a későbbi légierő, a Luftwaffe fejlődését segítette. Egy kedves történet, amely Kármán munkamódszerére és a németországi professzorok akkori tekintélyére is rávilágít. Egy este lakásánál a villamos utolsó járatáig dolgoztak amerikai asszisztensével, de nem végeztek.  Az indulás előtt Kármán már a villamos oldalára írta tovább az egyenleteket s a kalauz már sürgette az indulást, de ő csak tovább folytatta. Végül a jegykezelő már nem bírta és egy „Bocsánat Professzor Úr!” kíséretében indított.A villamosra felugrott asszisztens minden megállónál leszállt, s végül így jegyezte le a képleteket, mire beért a városba.Kiszámolta a világűr határátKármán hírneve egyre nagyobb lett és sorra jöttek a nemzetközi meghívások. Így jutott el Amerikába és Japánba, ahol az első szélcsatorna építésében segédkezett. Innen visszatérőben Kalkuttában a hajón találkozott Gandhival, akinek iparosítást ellenző, a technológiát feleslegesnek tartó gondolatait szomorúan vette tudomásul, mert a tudományellenességet látta bennük.

Elméleti munkái nélkül gyakorlatilag ma nem lenne korszerű polgári repülés, de a harci gépek sem tudnának annyit, mint jelenleg. Sőt, a nevéhez kötődik a világűr határa is, ugyanis ő számolta ki azt a 100 kilométeres magasságot, ahol egy légijármű már nem képes a felhajtóerő segítségével repülni, csak ha eléri a másodpercenként 7.9 kilométeres első kozmikus sebességet. Ma ezt Kármán-vonalnak nevezik.

Kármán bélyegen!

Úgy gondolta, mégis megpróbálja és kihajtatott a repülőtérre, hogy találjon egy Pestre menő gépet. Itt véletlenül összetalálkozott régi ismerősével, Szent-Györgyi Alberttel, aki az akkori tudományos eseményen Magyarországot képviselte és egy katonai gépen ment haza. Kármán így jutott a szovjetek megszállta romos Budapestre, ahová néhány nap múlva egy az eltünése miatt már aggódó amerikai tábornok és a Time magazin riportere jött érte egy bombázóval, s kis szerencsével repítette haza. Szülővárosába egyébként még egyszer, halála előtt egy évvel, 1962 őszén látogatott el, ahol nagy elismeréssel fogadták és hajdani alma matere, a Műegyetem gyémántdiplomát és tiszteletbeli doktori címet adományozott neki. Egyébként élete utolsó napjaira egykori kedves munkahelyének városába, Aachenbe tért vissza, ahol egy gyógyfürdőben kezelték, s ahol pár nappal 82. születésnapja előtt, 1963 májusában a szíve vitte el.

Kármán átveszi a Nemzeti Tudmányos Érmet Kennedy elnöktől!  Kármán egyébként utolsó éveiben is rendkívül aktív maradt. Megszervezte a NATO repüléstudományi kutatási szervezetét, majd az űrkutatók nemzetközi fórumát, a Nemzetközi Asztronautikai Akadémiát, melybe látogatása után egy évvel Magyarországot is beléptette.

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!