Az élet szépségei

Rubik-kocka háromdimenziós mechanikus logikai játék!

Rubik-kocka háromdimenziós mechanikus logikai játék!

Rubik-kocka háromdimenziós mechanikus logikai játék, amit 1974-ben talált fel ifjabb Rubik Ernő. A Rubik-kocka eredeti neve bűvös kocka volt. A szabadalmi leírásban a feltaláló térbeli logikai játékként nevezte meg a mechanikus, egyéni logikai játékot, amelynek célja, hogy egy előzetesen összekevert kockából forgatással visszaállítsuk az eredeti, rendezett színösszeállítást, vagyis minden oldalon azonos színű lapocskák legyenek. A találmány lényege abban van, hogy a nagy kockát alkotó 27 elem, szétszedés, tehát a nagy kocka megbontása nélkül hozhatók új helyzetbe, aminek eléréséhez, egyetlen homológ művelet: a nagy kocka bármelyik lapját alkotó kilenc kis kockának elforgatása szükséges.

Rubik Ernő 1975. január 30-án adta be igényét a kocka szabadalmaztatására, de csak 1977. december 31-én kapta ezt meg. Ezt követően hamarosan megjelentek nálunk az első bűvös kockák, és ezzel a játék önálló életre kelt. 1980-ban a bűvös kockát Rubik-kockára nevezték át és csak Magyarországon hozzávetőleg egymillió darabot vettek belőle, ami azt jelenti, hogy minden tizedik ember rendelkezett egy ilyen játékkal. Ezzel párhuzamosan indult a külföldi terjesztése is, az amerikai Ideal Toy játékcégen keresztül. Nagyon rövid idő alatt elterjedt és népszerűvé vált az egész világon. 1982. június 5-én volt az első, 2003 óta pedig kétévente megrendezik a Rubik-kocka-világbajnokságot. A Rubik-kockát ma a legnagyobb magyar találmányok között tartják számon.

A kocka színezésénél Rubik Ernő a három alapszínt választotta ki elsőnek, a pirosat-kéket-sárgát, majd a másodlagos színeket a zöldet és narancssárgát, a lila helyett a fehéret választotta, úgy gondolta a lila nem illik a kockához. A színek elrendezése is eltérő volt a ma használatostól, a fehér és a sárga egymás mellé került mostanra viszont már az az elterjedt, hogy egymással szemben találhatóak. A kocka oldalai különféle színűek és elforgathatók a lap középpontja körül. A forgatás során az oldalak színösszeállítása összekeverhető. Bizonyították, hogy elméletileg bármely keverés után legfeljebb 20 tekerésből kirakható, de az összetettsége miatt összesen 43 252 003 274 489 856 000-féle (leírva: negyvenháromtrillió-kétszázötvenkétbilliárd-hárombillió-kétszázhetvennégymilliárd-négyszáznyolcvankilencmillió-nyolcszázötvenhatezer; kb. 4,3·1019) eltérő állás hozható létre. Már a kocka népszerűvé válásának kezdetén izgatta az embereket, vajon hány forgatásból lehet kirakni a Rubik-kockát bármilyen összekevert állásból. A probléma megoldása eleinte reménytelennek tűnt a kocka lehetséges állapotainak hatalmas számából következően. Azt az algoritmust, ami egy adott állásból a lehető legkevesebb forgatással kirakja a kockát, Isten algoritmusának nevezték el, az a forgatásszám pedig, ahány forgatásra az Isten algoritmusának legfeljebb szüksége van Isten száma. Az első eredmény ami Isten számára becslést ad Morwen Thistlethwaite nevéhez fűződik (1981) és bizonyítja, hogy a kocka 52 forgatásból mindig kirakható. Megjegyzendő, hogy itt egy forgatás alatt (az ún. Half Turn Metric szerint) egy oldal tetszőleges elforgatását értjük, tehát a fenti jelölésben pl. f vagy f2 is egyaránt egy forgatásnak számít. 1975. március 3-án Rubik Ernő odaadta a Politechnikának (a későbbi Politoys Ipari Szövetkezetnek) a kockát belföldi hasznosításra, de az ezt követő néhány hónapban a Politechnika nem foglalkozott vele. 1975. december elsején Rubik Ernő 15 napos haladékot adott a Politechnikának: ha addig sem történik érdemi lépés a kocka gyártásával kapcsolatban, visszaveszi a találmányát. Ezzel szinte párhuzamosan az Országos Pedagógiai Intézet elutasította a kockát, mint oktatási segédeszközt. Az események nem törték meg az alkotó kedvét, és 1977-ben 12 ezer db bűvös kocka legyártása kezdődött meg belföldre. 1977-ben megtörtént a BNV – Interplayexpo Kígyójáték prototípusának bemutatása. A kocka sikerességét bizonyítja, hogy 1978-ban elnyerte a Kulturális Minisztérium Nívódíját. 1979. szeptember 17-én létrejött a szerződés a “bűvös kockáról” az Ideal toy Co. és a KONSUMEX export-import cégek között. A szerződés nagy vonalakban az alábbiakat tartalmazza:  Az Ideal egyedárusítója lesz a kockának a következő országokban: USA, Anglia, Németország, Franciaország, Kanada, Ausztrália, Japán. Minimum 500 ezer darab megrendelése – plusz 500 ezer darab opcionális rendelés 1980 szeptemberéig. Folyamatosan vállalja a kocka felvásárlását. Amennyiben Magyarország nem tud elegendőt gyártani a piac számára, abban az esetben bárki mástól vásárolhat „royalty” (darab eladás utáni jutalék) fizetése ellenében. Lehetőség szerint védelmet szerez, ahol tud a kockának (itt merül fel a Rubik név, mint védjegy használata először, Sims úr által), illetve amennyiben bármely országban megszerzi a formavédelmet, az az övé marad. 1979 végéig – Magyarországon 300 ezer db bűvös kocka eladása, külföldön összesen 68 694 db bűvös kocka eladása (exportja eddig)

Képezzünk az összes lehetséges forgatásból egy halmazt, amit jelöljünk A-val! Ha még ezen a halmazon a szorzással jelölt egymás után elvégzés műveletét is értelmezzük (ami másként a forgatási függvények kompozíciója), akkor egy csoportot kapunk jele: (A, · ). Megállapíthatjuk, hogy ezen halmaz véges elemszámú (azaz véges sok különböző forgatás képzelhető el), tehát a csoport véges elemszámú, ugyanis végtelen sok különböző forgatás végtelen sokféleképpen tudná a kockát elrendezni, de a 9×6 lapocska mindegyike legfeljebb 6 színt vehet fel, tehát a kocka biztosan kevesebb állapottal rendelkezik, mint 366, vagyis beláttuk, hogy csak véges sok különböző forgatás képzelhető el. A legelterjedtebb profi kirakási módszer a Fridich-metódus. Ezt a metódust Jessica Fridich találta ki, és ezzel tartják a világrekordot is. Ebben a metódusban a kereszt után nem a sarkokat pakoljuk be, hanem él-sarok párokat alkotunk, az úgynevezett easy case, és párosítás módszerekkel. Ezt nevezzük f2l-nek. Erre nincs külön algoritmus. Az ember egy idő után kitalál magának egyet minden állásra. Ezután a felső rétegen kijött állást egy arra kitalált algoritmussal rendezzük össze, úgy, hogy az összes olyan színű sarok és él felfelé nézzen. Ezt orientálásnak nevezzük (oll). Összesen 57 orientáció létezik, tükörképekkel együtt. Ezután, ha a sárga kockák, bár mind a felső réteg tetején vannak, de még egymás mellé kell rendezni őket, egy permutációnak nevezett algoritmussal hajtjuk ezt végre (pll). Ebből 21 van összesen. Ha valaki gyorsan szeretné kirakni, meg kell tanulnia mind a 78 algoritmust, és ki kell találnia magának f2l algoritmusokat. Számos program készült, melyek próbáltak optimális algoritmust találni a kocka megoldására. Nem sikerült még olyan szoftvert készíteni amely bizonyíthatóan a legkisebb lépésszámú megoldást adja bármilyen keverés esetén, viszont létezik már program amely maximum 20 lépéses megoldást talál (a dupla forgatások egy lépésnek számítanak). Itt kell megemlítenünk Herbert Kociemba által fejlesztett Cube Explorer-t, vagy az online felületen futó, magyar fejlesztésű Ruwix.com weboldalon található Rubik-kocka megoldó programokat. Rubik Ernő kockája alighanem az a „magyar” termék, ami a világon leginkább elterjedt. 350 millió darabot adtak el belőle. De vajon a magyar találmányból ki gazdagodott? A szerény feltaláló kerüli a nyilvánosságot, és bár alighanem rengeteg találmányából maga is gazdag lett, mégis a világ játékpiacára gyakorolt hatásával aligha összemérhető a személyes anyagi sikere.

 


Rubik Ernő, a rubik kocka feltalálója Rubik Ernõ MTI Fotó: Ujvári Sándor

Aligha van ismertebb magyar termék, mint a Rubik kocka (eredetileg bűvös kocka), vagy világszerte ismert angol nevén a Rubik’s Cube, amiből 350 milliót adtak el világszerte. Ő maga ritkán nyilatkozik, és az biztos, hogy nyilvánosan soha nem elégedetlenkedik emiatt. Pedig alighanem, ha tíz évvel később találta volna fel a kockát, ma sokszorosan gazdagabb lenne. Szerény ember, véleménye szerint aki énekes, vagy táncos és a sikereihez a megjelenése is hozzátartozik, az szerepeljen, mutassa meg magát, de egy feltaláló nem való a médiába. A kockát a fiatal egyetemi tanársegéd 1974-ben fejlesztette ki, eredetileg tanítási segédeszköznek, amolyan szemléltető darabnak készítette, de ahogy a tárgyak térbeli mozgásán gondolkodott, maga is felismerte, hogy olyan tárgyat talált fel, ami túlmutat a tanórákon.

Hazai értékesítés

Ezért 1975-ben levédette. Van egy olyan legenda, miszerint Rubik Ernő üzleti érzék hiányában azonnal átengedte a nagy hasznot egy külföldi cégnek, de valójában ez nem így történt. Vagy nem pontosan így.  Rubik Ernő sokáig próbálkozott a gyártással itthon. 1977-ben Magyarországon már lehetett is kapni a kockát, a Politechnika vállalat gyártotta, és nagyon népszerű is volt a termék.  A sajátos magyar ipari kapacitásokra és hiánygazdaságra jellemző módon, a magyar gyártók, a vállalat mellett téeszek melléküzemei, kis gmk-k is foglalkoztak már vele, egyszerűen nem tudtak elég gyártókapacitást adni. Az itthoni piacot még csak-csak lefedték a kis sufnigyártók, de exportra nem lehetett így bazírozni.

Eladta

A kockát ekkor már régóta figyelte, sőt 1979-től már Rubik Ernőt is megismerte egy Tom Kremer nevű brit vállalkozó.

Tom Kremer és Rubik Ernő a kockávalTom Kremer és Rubik Ernő a kockával.

Kremer nem véletlenül volt boldog.

Kremer tökéletesen beszélt magyarul, a magyar anyanyelvű, zsidó származású családja ugyanis a második világháborúban menekült el Kolozsvárról. Kremer rendkívül kalandos életet élt, lelkes cionista volt, ott volt a megszülető Izrael államban, majd Afrikában tanult, volt futballbíró Angliában, de a hetvenes évektől a Seven Towns (hét torony) nevű játékvállalatát egyengette.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!