A legjobb, igaz történet alapján készült film! A United 93-as!
A United 93-as (United 93) egy 2006-ban készült, számos kritikai dicséretben részesített dokumentumdráma Paul Greengrass írásában-rendezésében, a United Airlines 93-as járatáról, melyet 2001. szeptember 11-én terroristák térítettek el. A film igyekszik az Egyesült Államokban a heroizmus egy meghatározó pillanataként emlegetett eseményeket a valósághoz a lehető leghűebben (amellett, hogy a forgatókönyvíró fantáziájára is szükség volt hozzá), valós időben bemutatni. A készítők elmondták, hogy a produkció az összes utas családjának teljes együttműködésével készült. A United 93-as világpremierjére április 26-án került sor New Yorkban, a 2006-os Tribeca Filmfesztiválon, amely fesztivál alapításának célja New York City, mint az egyik fő filmkészítési központ, ezen belül is Lower Manhattan ünneplése. A United 93-as számos utasának családtagjai megjelentek a bemutatón, hogy kimutassák támogatásukat a film felé. A forgatás egy húszéves Boeing 747-esen történt, amit korábban a MyTravel Airways üzemeltetett, a London közelében lévő Pinewood Studiosban. A helyszín kiválasztásakor tekintetbe vették az anyagi oldalakat, és azt, hogy a színészeket távol tartsák a nemkívánt publicitástól, mely az Egyesült Államokban elkerülhetetlen lett volna. A jeleneteket kézikamerákkal vették fel, amiket a szűkös díszletek közötti sokoldalúságukért választottak, és a közvetlenebb hatás eléréséért. Történelmi háttér! A United Airlines 93-as járata egy Boeing 757-222-es járat volt, ami rendszerint a New Jersey-i Newarki nemzetközi reptérről indult a San Franciscói nemzetközi reptérre, majd tovább a tokiói Narita nemzetközi reptérre, immáron egy másik géppel. 2001. szeptember 11-én a menetrend szerinti járat repülője egyike volt azoknak, melyeket eltérítettek a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás keretében. Az egyetlen volt a négy gép közül, amely nem érte el kijelölt célját, s ehelyett a pennsylvaniai Shanksville mellett, Washingtontól nagyjából 150 mérföldre északnyugatra a földbe csapódott. Repülés iránti elhivatottsága vezette Jasont odáig, hogy karriert építsen mint utasszállító pilóta a United Airlinesnál. Nemcsak tehetséges pilóta volt, de elismert oktatóként is használta tehetségét, hogy másokat tanítson. Felelős volt pilóták szimulátoron való képzéséért és vizsgáztatásáért Denverben. – Ő volt a Színvonal Kapitánya – mondta felesége. – Ez azt jelenti, hogy a legjobbak legjobbja.
Bár Jason Dahl szerelme a repülés volt, mégsem ez volt a teljes élete. A teljes életet a családja jelentette. – Nagyon-nagyon ritkán hiányzott például egy születésnapról, és karácsonyról soha – mondta Sandy. – Igazán boldog család lehettünk volna. Az életemet pontosan olyanná változtatta, amilyennek egy életnek lennie kell: ő volt az igazi férfi, a férj és az apa. A Boeing 757-es, a 93-as járat Newarkból (New Jersey) készült felszállni reggel 8-kor, de több mint 25 perc késésben volt a nagy forgalom miatt. A hétfős személyzet mellett 33 utas ült még az utastérben. Négy további utas is felszállt, akikről később kiderült: gépeltérítők. A négy, szeptember 11-én eltérített gép közül egyedül a 93-as járat nem indult el időben.
Négy perccel a 93-as járat felszállása után a 11-es járat már becsapódott a Kereskedelmi Központ északi tornyába. A 175-ös járat valamivel később a déli toronyba, a 77-es pedig még később a Pentagonba. Fél tízkor, 46 perccel felszállás után, Ohio légterében megkezdődött a 93-as járat elleni terrortámadás. Csak sejtések vannak arról, hogy Jason Dahl kapitányt, valamint másodpilótáját, LeRoy Homert késsel támadták meg. A terroristák visszafordították a 93-as járatot keletre, és Washington felé vették az irányt. Az utasok kétségbeesetten hívták mobiltelefonjukon a családjukat és a rendőrséget. Addigra már értesültek a többi eltérített gépről és a tragédiákról. Elhatározták, hogy megrohamozzák a pilótakabint, és megpróbálják átvenni a gép vezetését.
Bár az utasok hősies próbálkozásai ma már jól dokumentáltak, időbe telt, mire nyilvánvalóvá vált, hogy azon a napon a pilótafülkében is egy hős ült. Minden, ami megmaradt Sandynek: Jason Dahl repülési naplója, útlevele, jogosítványa, pilótaigazolványa, a háza kulcsai, és egyéb személyes dolgai. Két nappal ötödik házassági évfordulójuk előtt vesztette el Sandy a férjét. Azt szeretné, ha nem felejtenék el őt. Ezért jár vissza Shanksville-be, ahol úgy érzi, az egész közösség szinte átöleli őt. A második hazája lett. Ösztöndíjat alapítottak Jason Dahl nevével, amelyet évente azoknak a kollégistáknak adnak, akik a repülésben óhajtanak kiteljesedni. Máig 16 tanuló kapta meg az ösztöndíjat. Közülük néhányan máris kereskedelmi pilóták. Tizenegy évvel a 93-as járat katasztrófája után Sandy csak egyet akar: Soha ne felejtsék el a 93-as járatot, és soha ne felejtsék el Jasont!
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: