Az élet szépségei

A hippokratészi eskü latinul  ókori Görögországban keletkezett orvosi eskü,  i etika máig ható hivatkozási alapja.

A hippokratészi eskü latinul  ókori Görögországban keletkezett orvosi esküi etika máig ható hivatkozási alapja.

született: Kos, i. e. 460    meghalt: Larissza, i. e. 375. ­rög or­vos, a kosz-i or­vo­si is­ko­la ve­ze­­je, ter­­szet­tu­do­­nyi í­ró ant­ro­po­­gus.Nagy va­­szí­­ség­gel mond­ha­tó, hogy az ap­ja ve­zet­te be a még fi­a­tal Hip­pok­ra­tészt az or­vos­tu­do­mány­ba. Eb­ben a kor­ban u­gyan­is szo­kás volt az a­­ról-fi­ú­ra szál­ló mes­ter­ség ha­gyo­­nya; de a leg­főbb bi­zo­nyí­ték az az es­kü ― melynek tel­jes szö­ve­ge fenn­ma­radt ― a­mely ki­mond­ja, hogy in­gyen kell ta­­ta­ni a mes­ter nem­zet­­gét, és a tu­dást sen­ki más­sal nem kö­zöl­ni, ― ta­nít­vánnyá sze­­dött i­de­gent ki­­ve ― csak sa­ját gyer­me­kek­kel. A Tör­vény­ven is­mert es­kü egy ré­sze a kö­vet­ke­­kép­pen hang­zik: “szent dol­go­kat csak szent em­be­rek­nek mu­ta­tunk meg; a­va­tat­la­nok­nak nem sza­bad, míg be nem ve­zet­tük ő­ket a tu­dás or­gi­á­i­ba“. Hip­pok­ra­­szi Gyűj­te­mény­ben 11 le­vél ma­rad fent, a­me­lyek em­­tik ezt a re­­nyes ba­rát­­got: az elbeszélés szerint Hip­pok­ra­tész ál­­tott ki or­vo­si i­ga­zo­lást ar­ról, hogy Dé­mok­ri­tosz nem ő­rült. U­gyan­is az ab­­ra­i la­ko­sok le­vél­ben kér­ték az or­vost, hogy a meg­ö­rült hon­fi­tár­su­kon se­gít­sen. Hosszas le­ve­le­zés u­tán Hip­pok­ra­tész Ab­­­ba u­ta­zott. A le­ve­lek ar­ról is be­szá­mol­nak, hogy Hip­pok­ra­tész u­ta­­sa e­lőtt írt egy Ha­li­kar­nasszosz­ban mű­­dő hon­fi­tár­­nak, Di­o­­szi­osz­nak, hogy tá­vol­­­ben ne ma­rad­ja­nak a kó­szi­ak or­vos nél­kül. A ne­ve a­latt fenn­ma­radt í­­so­kat tar­tal­maz­za a “Cor­pus Hip­poc­ra­ti­cum” (Hip­pok­ra­­szi gyűj­te­mény), bár a gyűj­te­mény nem min­den da­rab­­nak hi­te­les­­ge i­ga­zolt. E­gyik leg­je­len­­sebb mun­­ja az “A­pho­risz­mo­i” (A­fo­riz­mák), a­me­lyek böl­cse­le­ti in­tel­mek, s a­me­lyek kö­zül több mind a ma­i nap­ig é­­ként fenn­ma­radt. “Pe­ri ark­ha­i­ész iét­ri­kész” (A ré­gi or­vos­tu­do­mány­ról) cí­mű mű­vét Pla­tón is i­­zi, mi­vel­hogy fi­lo­­fi­á­­nak ter­­szet­tu­do­­nyi a­la­po­kat a­dott. Fel­fo­­­nak lé­nye­ge a gon­dos meg­fi­gye­­sen és fel­jegy­­se­ken a­la­pu­ló ta­pasz­ta­la­ti tu­dás nagy­ra­be­csü­­se, és a kör­nye­zet dön­tő fon­tos­­­nak fel­is­me­­se volt. A gon­dos meg­fi­gye­lést fö­­be he­lyez­te az el­­le­ti spe­ku­­ci­ók­nak. A meg­fi­gye­­sek­ből vont le kö­vet­kez­te­­se­ket az e­gyes be­teg­­gek le­fo­lyá­­ra és kri­ti­kus nap­ja­i­ra vo­nat­ko­­lag. Ki­dol­goz­ta a be­tegvizs­­lat mód­szer­ta­nát. Rész­le­te­sen le­ír­ta e­gyes be­teg­­gek (tü­­gyul­la­dás, gyer­mek­á­gyi láz, e­pi­lep­szi­a) tü­ne­te­it. Fel­vi­­go­sult lá­tás­mód­ját ta­­sít­ja, hogy a “Szent be­teg­­get”, az e­pi­lep­szi­át nem hol­mi dé­mo­nok ár­tó ha­­­nak tar­tot­ta, ha­nem az agy egy bi­zo­nyos meg­be­te­ge­­­nek. “Peri aerón hüdatón topón” (A le­ve­­ről, a vi­zek­ről és a he­lyek­ről) cí­mű mű­ve az ál­ta­­nos em­ber­is­me­ret föld- és nép­raj­zi ki­tel­je­se­­­hez já­rul hoz­zá i­ro­dal­mi tér­en és esz­­zök­kel. Hang­­lyoz­ta a ter­­szet gyó­gyí­tó e­re­­nek sze­re­pét. Nagy je­len­­­get tu­laj­do­­tott az e­gész­ség meg­őr­­­ben a he­lyes táp­lál­ko­zás­nak és a test­moz­gás­nak.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!