A hippokratészi eskü latinul ókori Görögországban keletkezett orvosi eskü, i etika máig ható hivatkozási alapja.
született: Kos, i. e. 460 meghalt: Larissza, i. e. 375. Görög orvos, a kosz-i orvosi iskola vezetője, természettudományi író antropológus.Nagy valószínűséggel mondható, hogy az apja vezette be a még fiatal Hippokratészt az orvostudományba. Ebben a korban ugyanis szokás volt az apáról-fiúra szálló mesterség hagyománya; de a legfőbb bizonyíték az az eskü ― melynek teljes szövege fennmaradt ― amely kimondja, hogy ingyen kell tanítani a mester nemzetségét, és a tudást senki mással nem közölni, ― tanítvánnyá szegődött idegent kivéve ― csak saját gyermekekkel. A Törvény néven ismert eskü egy része a következőképpen hangzik: “szent dolgokat csak szent embereknek mutatunk meg; avatatlanoknak nem szabad, míg be nem vezettük őket a tudás orgiáiba“. Hippokratészi Gyűjteményben 11 levél marad fent, amelyek említik ezt a regényes barátságot: az elbeszélés szerint Hippokratész állított ki orvosi igazolást arról, hogy Démokritosz nem őrült. Ugyanis az abdérai lakosok levélben kérték az orvost, hogy a megörült honfitársukon segítsen. Hosszas levelezés után Hippokratész Abdérába utazott. A levelek arról is beszámolnak, hogy Hippokratész utazása előtt írt egy Halikarnasszoszban működő honfitársának, Dionüsziosznak, hogy távollétében ne maradjanak a kósziak orvos nélkül. A neve alatt fennmaradt írásokat tartalmazza a “Corpus Hippocraticum” (Hippokratészi gyűjtemény), bár a gyűjtemény nem minden darabjának hitelessége igazolt. Egyik legjelentősebb munkája az “Aphoriszmoi” (Aforizmák), amelyek bölcseleti intelmek, s amelyek közül több mind a mai napig élőként fennmaradt. “Peri arkhaiész iétrikész” (A régi orvostudományról) című művét Platón is idézi, mivelhogy filozófiájának természettudományi alapokat adott. Felfogásának lényege a gondos megfigyelésen és feljegyzéseken alapuló tapasztalati tudás nagyrabecsülése, és a környezet döntő fontosságának felismerése volt. A gondos megfigyelést fölébe helyezte az elméleti spekulációknak. A megfigyelésekből vont le következtetéseket az egyes betegségek lefolyására és kritikus napjaira vonatkozólag. Kidolgozta a betegvizsgálat módszertanát. Részletesen leírta egyes betegségek (tüdőgyulladás, gyermekágyi láz, epilepszia) tüneteit. Felvilágosult látásmódját tanúsítja, hogy a “Szent betegséget”, az epilepsziát nem holmi démonok ártó hatásának tartotta, hanem az agy egy bizonyos megbetegedésének. “Peri aerón hüdatón topón” (A levegőről, a vizekről és a helyekről) című műve az általános emberismeret föld- és néprajzi kiteljesedéséhez járul hozzá irodalmi téren és eszközökkel. Hangsúlyozta a természet gyógyító erejének szerepét. Nagy jelentőséget tulajdonított az egészség megőrzésében a helyes táplálkozásnak és a testmozgásnak.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: