A kegyetlenség kegyetlenséget szül
Kérdés, mi hát a kegyetlenség eredete, ha nem kapcsolható kizárólagosan egyetlen valláshoz vagy ideológiához sem?
Ian Robertson pszichológiaprofesszor, a dublini Trinity College Institute of Neuroscince alapító igazgatója a Psychology Today című szaklapban megjelent cikkében kifejti, hogy a válasz a kérdésre borzalmasan egyszerű: a kegyetlenség szüli a kegyetlenséget. Érzéketlenség, agresszió, az empátia hiánya gyakori reakció azoknál az embereknél, akikkel kegyetlenül bántak életük folyamán.
A náci koncentrációs táborokban például gyakran a rabok közül kerültek ki a legbrutálisabb őrök – a hírhedt kápók. A szexuálisan bántalmazott gyerekek – elsősorban fiúk – nagyobb valószínűséggel válnak maguk is felnőtt korukban szexuális bántalmazókká – bár döntő többségük természetesen nem tér erre az útra.
Bagdad heves bombázása, majd az azt követő 2003-as amerikai invázió erőszak kirobbanásához és a jogrendszer teljes összeomlásához vezetett Irakban. A háború brutalitását kevés iraki úszta meg: még a legóvatosabb becslések szerint is több mint 114 ezer ember halt meg a pokolgépes merényletek és különböző milíciák véres összecsapásai következtében, több százezren pedig rokkanttá váltak.
A háború összekovácsolja az embereket, és a közösség nyújtotta kötelék némileg enyhíti a rettegést és szorongást. Ráadásul önbecsülést ad azoknak, akik megalázottnak érezték magukat. Mindennek eredményeképpen az egyén és a közösség identitása részben egybeolvad, és az egyén tettei mintegy a közösség megtestesítőivé válnak.
Ekkor pedig az ember olyan borzalmas dolgok elkövetésére is képes, amelyekre más körülmények között nem is gondolt volna, az egyén lelkiismerete számára ugyanis nincs hely egy harcba kényszerített, háborúban álló csoportban. Az egyén és a közösség egy és ugyanaz mindaddig, amíg a külső veszély fennáll. A csoport az, amelyik képes a brutalitásra, sokkal inkább, mint bármely önálló egyén.
Az akkori erőszak – főként férfi – áldozatainak egy része követ most el brutális tetteket az Iszlám Állam harcosaként.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: